مقاله اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها و مراکز

مقاله اصول و مبانی سرپرستی و مدیریت سازمانها و مراکز

تعریف سازمان:
گروهی متشکل از دو یا چند تن که در محیطی با ساختار منظم و از پیش تعیین شده برای نیل به ‍‎‏‍اهداف گروهی با یکدیگر همکاری می کنند.
انواع سازمان‎‎‎ها:
۱٫ سازمان‎های انتفاعی و غیر انتفاعی
۲٫ سازمان‎‎های تولیدی و خدماتی
۳٫ سازمان‎‎های دولتی و خصوصی
• سازمان های انتفاعی:
سازمان هایی هستند که با هدف کسب سود تشکیل می شوند.
• سازمان های غیر انتفاعی:
این سازمان ها، با اهداف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی تشکیل می شوند مانند اتحادیه های کارگری و انجمن های مذهبی.
• سازمان های تولیدی:
این سازمان ها از مواد خام یا مواد اولیه برای تولید کالا استفاده می کنند.مانند کارخانه های تولید کفش و تلویزیون.
• سازمان های خدماتی:
این نوع از سازمان ها خدمات ارائه می کنند مانند خدمات مشاوره عمومی و خدمات پزشکی.
• سازمان های دولتی:
این نوع سازمان ها تحت کنترل دولت هستند.
• سازمان های خصوصی:
این نوع سازمان ها بجای کنترل دولت توسط افراد یا بخش دولتی کنترل می شوند.

• تعریف مدیریت:
فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر کار اعضای سازمان و کاربرد کلیه منابع قابل دسترسی برای رسیدن به هدف های تعیین شده سازمان.
• انواع محیط سازمانی:
۲)محیط خارجی:
مواد اولیه
پول
انرژی
اطلاعات
نیروی انسانی
۱)محیط داخلی:
عواطف
ارزشها
اعتقادات
منافع کارکنان
منافع سهامداران

• انواع مدیران:
۲) ازنظر فعالیت های سازمانی:
مدیران وظیفه ای
مدیران عمومی
۱) از نظر سطح سازمانی:
مدیران عملیاتی
مدیران میانی
مدیران عالی

تعاریف مدیران عملیاتی، میانی و عالی
• مدیران عملیاتی(خط اول):
مدیران در این سطح مستقیما مسئول تولید کالا و خدمات هستند مانند سرپرستان.
• مدیران میانی:
این مدیران به طور مستقیم به مدیران رده بالا گزارش می دهند و پل ارتباطی میان مدیران عالی و عملیاتی هستند.
• مدیران عالی:
گروه کوچکی از مدیران را تشکیل می دهند. واین مدیران اهداف، خط مشی ها و راهبردهای سازمان را تشکیل می دهند.
تعاریف مدیران وظیفه ای و مدیران عمومی:
• مدیران وظیفه ای(تخصصی) :
کارکنانی با مهارت های ویژه در زمینه خاص مانند حسابداری، امور پرسنلی و غیره.
• مدیران عمومی:
مسئول کلیه وظایف و فعالیت هایی هستند که در یک واحد یا یک سازمان انجام می شود مانند تولید، بازاریابی و امورمالی.

مهارت های مورد نیاز مدیران:
۱)مهارت های ادراکی
۲)مهارت های انسانی
۳)مهارت های فنی
• مهارت های ادراکی:
این مهارت به مدیر امکان می دهد که سازمان را به صورت یک کل در نظر بگیرد و روابط متقابل بخش های مختلف و چگونگی تاثیر تغییر هر قسمت در کل سازمان را پیش بینی کند.
• مهارت های انسانی:
این مهارت به مدیر امکان می دهد تا با افراد، در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کند. مدیران در همه سطوح به این مهارت نیازدارند.
• مهارت های فنی:
این مهارت ها به معنی توانایی به کار بردن ابزار، شیوه ها و دانش مورد نیاز برای اجرای یک زمینه تخصصی است.
• رابطه بین سطوح مدیریت و مهارت های موردنیاز:

• اصول مدیریت در نظریه مدیریت اداری
۱٫ تقسیم کار
۲٫ اختیار
۳٫ انضباط
۴٫ وحدت فرماندهی
۵٫ وحدت جهت
۶٫ الویت منافع عمومی بر منافع فردی
۷٫ جبران خدمات کارکنان

• وظایف مدیر:
۱)برنامه ریزی
۲)سازماندهی
۳)هدایت
۴)نظارت
۵)خلاقیت
• تعریف نقش:
نقش یعنی الگوهای رفتاری مورد انتظار از هر فرد در یک واحد اجتماعی.
• نقش‏های مدیریتی

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: WORD