طرح درس و روش تدریس مطالعات اجتماعی ششم درس 20 مطالعه ی موردی

طرح درس و روش تدریس مطالعات اجتماعی ششم دبستان درس 20 مطالعه ی موردی با محوریت مرزها، همسایگان ایران، مقایسه کشورها و مهارت های شناختی و نوشتاری دانش آموزان.

طرح درس مطالعه موردی مطالعات ششم

جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد کشورهایی که با آن هم مرز هستند، پس از روسیه و چین در جایگاه سوم قرار دارد. ایران از طریق مرزهای آبی با هشت کشور و از طریق مرزهای زمینی با هفت کشور ارتباط جغرافیایی دارد.

مرزها به عنوان یکی از عناصر اساسی تعیین قلمرو حاکمیتی کشورها شناخته می شوند. این خطوط جغرافیایی، نقش بنیادینی در تثبیت مالکیت سیاسی، مشروعیت قانونی، و همچنین نحوه تعاملات با سایر کشورها ایفا می کنند.

در فصل «ایران و همسایگان» از کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم، دانش آموزان با چیستی و اهمیت مرزها و انواع مختلف آن ها آشنا می شوند. در ادامه، با تحلیل ویژگی های کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند، مهارت مقایسه ای در آن ها تقویت می شود.

در بخش حاضر، طرح درس و روش تدریس مربوط به درس «مطالعه ی موردی» در قالب یک فایل آموزشی 9 صفحه ای ارائه شده است. این طرح درس به صورت کامل و قابل ویرایش، در دو فرمت Word و PDF تهیه گردیده تا معلمان بتوانند آن را مطابق نیاز خود بازنگری و استفاده کنند.

اهداف و انتظارات:

  • اهمیت مرز را بشناسند و انواع مرزها را روی نقشه نمایش دهند.
  • شرایط و چگونگی ورود و خروج از کشور را بنویسند و مقررات آن را بیان نمایند.
  • شباهت ها و تفاوت های ما و کشورهای همسایه را ثبت و مقایسه نمایند.
  • دلایل خود برای سفر به یک کشور همسایه را بیان کنند.
  • نامه ای به دوست فرضی در کشور همسایه بنویسند و کشور خود را معرفی کنند.
  • درباره کشورهای همسایه از منابع مختلف اطلاعاتی گردآوری کنند و نمایش دهند.

تعداد صفحات: 9

فرمت فایل: WORD , PDF