در پژوهش حاضر که با هدف بررسی تیپ شخصیتی بازیگران گروههای مختلف تئاتر تدوین شده است یک فرضیه مدنظر بوده است و بر روی نمونه ای در دسترس به حجم ۶۰ نفر از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز اجرای شده است. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه شخصیت آیزنگ استفاده شده است. هم چنین داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتایج بررسی فرضیه حاکی از آن است که بین تیپ شخصیتی (برونگرا- درونگرا) بازیگران گروه های مختلف تئاتر تفاوت معناداری وجود دارد.
در سطح توصیفی از شاخص آماری فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی و در سطح استنباطی از آزمون خی دو استفاده شده است.
فهرست مطالب:
- چکیده
- فصل اول: طرح تحقیق
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- پرسش های پژوهشی
- فرضیه های پژوهشی
- تعریف مفهومی
- تعریف عملیاتی
- فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
- تاریخچه ی در ارتباط با موضوع شخصیت
- تعاریف شخصیت
- عوامل موثر در تعیین شخصیت
- شکل گیری شخصیت
- رشد شخصیت
- ابعاد شخصیت
- نظریه های شخصیت
- تیپ شناسی شخصیت ویلیام شلدون
- تیپ شناسی شخصیت امیل کرچمر
- تیپ شناسی شخصیت یونگ
- نظریه ریموند بی کتل
- نظریه هانس جی آیزنگ
- نظریه پنج عامل رابرت مک کری و پل کاستا
- نظریه خلق وخو آرنولد باس و رابرت پلامین
- دیدگاه فطری درمورد صفات شخصیتی
- تئاتر
- نظریه خاستگاه آیینی
- نظریه های دیگر درباره خاستگاه آیینی
- تئاتر کلاسیک و شخصیت بازیگران تئتار کلاسیک
- تئاتر نئوکلاسیک و شخصیت بازیگران تئاتر نئوکلاسیک
- تئاتر مدرنیسم و شخصیت بازیگران تئاتر مدرنیسم
- فصل سوم: روش تحقیق
- مقدمه
- جامعه آماری
- نمونه و روش نمونه گیری
- ابزار اندازه گیری
- آزمون شخصیتی آیزنگ
- اعتبار و روایی پرسشنامه شخصیت آیزنگ
- روش اجرای تست آیزنگ
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
- مقدمه
- تجزیه و تحلیل فرضیات
- جدول شاخص های آمار توصیفی ۲ متغیر سبک های تئاتر و نوع شخصیت
- جدول بررسی فرضیه
- فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
- خلاصه
- محدودیت های پژوهش
- پیشنهادات پژوهش
- بحث و نتیجه گیری
- منابع
- ضمایم