اقدام پژوهی علاقه مندسازی دانش آموزان درس ادبیات فارسی در مقطع متوسطه و هنرستان

چکیده:
درس ادبیات فارسی همواره از جایگاه ویژه ای در برنامه آموزشی دانش آموزان برخوردار بوده است. با این حال، برای برخی از دانش آموزان، این درس به دلیل وجود واژگان دشوار، مفاهیم پیچیده و اشعار پر رمز و راز، جذابیت لازم را ندارد و درک مطالب آن برایشان چالش برانگیز است. این پیچیدگی ها در بسیاری از مواقع باعث دور شدن دانش آموزان از ادبیات می شود و انگیزه آنان را نسبت به یادگیری کاهش می دهد.

در این تحقیق اقدام پژوهی تلاش کرده ام مجموعه ای از روش های عملی و قابل اجرا برای جذب دانش آموزان به این درس ارزشمند را مورد بررسی قرار دهم. همچنین، راهبردهایی را که می توانند به افزایش علاقه مندی و مشارکت فعال دانش آموزان در کلاس درس ادبیات منجر شوند، معرفی و تحلیل کرده ام.

بر اساس دیدگاه های نوین آموزشی، صرفاً ارائه اطلاعات و آموزش یک طرفه برای یادگیری موثر کافی نیست. امروزه تاکید اصلی بر ایجاد فضایی تعاملی و مشارکتی در کلاس است، جایی که دانش آموزان نه تنها گیرنده اطلاعات، بلکه مشارکت کننده فعال در فرایند یادگیری هستند. این شیوه آموزش مشارکتی، زمینه ساز رشد مهارت های تفکر انتقادی و خلاقانه در دانش آموزان می شود. در همین راستا، پژوهش حاضر راهکارهایی را پیشنهاد می دهد که می تواند فرآیند یاددهی ـ یادگیری را در درس ادبیات پویاتر و اثربخش تر کند.

نتایج به دست آمده از این اقدام پژوهی نشان می دهد که می توان با به کارگیری روش های درست و توجه به نیازها و ویژگی های دانش آموزان، موانع موجود در یادگیری درس ادبیات فارسی را شناسایی کرد و در جهت رفع آن ها گام برداشت. در این مسیر، به شکل مشخص به دلایل اصلی بی انگیزگی پرداخته ام و پیشنهادهایی را برای ارتقای کیفیت تدریس و ایجاد اشتیاق در میان دانش آموزان ارائه کرده ام.

فهرست مطالب
چکیده  ۲
مقدمه .۳
بیان مساله ۵
توصیف وضع موجود (شواهد ۱) ۷
تجزیه و تحلیل اطلاعات ۱۰
انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها ۱۰
توصیف وضع مطلوب (شواهد ۲) ۱۴
گزارش نهایی ونتیجه گیری ۱۷
پیشنهادات ۱۸
منابع و مآخذ ۲۰
چگونه می توانم مهارت انشا نویسی دانش آموزان را افزایش دهم
مقدمه ……….. …۲۴
توصیف وضع موجود ۲۵
گردآوری شواهد ۱ ۲۸
تجزیه و تحلیل داده ها ۲۹
راهکارهای اجرایی ۳۰
گردآوری اطلاعات شواهد ۲ ۳۳
پیشنهادات ۳۵
نتیجه گیری ۳۶
یافته های تحقیق ۳۷
منابع ۳۸

تعداد صفحات: 25

فرمت فایل: WORD