گزارش کارآموزی مهد کودک کیانا

این گزارش کارآموزی به بررسی شرایط فیزیکی، بهداشتی، ایمنی، تغذیه، فعالیت های آموزشی و نحوه تعامل مربیان در مهد کودک کیانا می پردازد.

گزارش کارآموزی مهد کودک کیانا

1- وضع فیزیکی مهد کودک:

  • ساختمان دور از خیابان اصلی و شمالی بود و از سر و صدا دور بود.
  • ساختمان دارای یک زیرزمین مناسب و عاری از رطوبت بود که شامل دو اتاق، هال و یک سرویس بهداشتی بود که برای کودکان ۴ ماه تا ۲ سال در نظر گرفته شده بود. دمای مناسبی داشت و با پرده های زیبا عروسکی تزئین شده بود در یک اطاق سه تخت و فضای بزرگی برای بازی داشت و اتاق دیگر برای تعویض لباس بچه در نظر گرفته شده بود.
  • در طبقه بالا ۵ اتاق، ۲ توالت فرنگی و ۱ توالت معمولی، آشپزخانه ای بسیار بزرگ اپن و یک هال بزرگ داشت.
  • مساحت کل ملک ۶۰۰ متر مربع بود که در باغستان کرج واقع می باشد.
  • مساحت اطاقها متناسب با تعداد کودکان بود و دارای تهویه هوا بودند.
  • تمام اطاقها از نور کافی برخوردار بوند.
  • از رنگهای بنفش، صورتی و سفید برای رنگ آمیزی استفاده شده بود.
  • فقط یک کلاس کودکان قادر بودند از پشت پنجره اطاق به راحتی فضای حیاط را مشاهده کنند.
  • پریزهای برق دارای روپوش ایمنی بود.
  • در اطاقها قفسه کافی جهت نگهداری لوازم شخصی هر کودک به طور مجزا وجود داشت.
  • مساحت حیاط مهد به اندازه کافی بزرگ بود تا کودکان بتوانند آزادانه و بدون اینکه به یکدیگر برخورد کنند بازی کنند. (حدود ۲۰۰ متر مربع)
  • مهد کودک دارای استخر بود که با نرده دور تا دور آن زده شده بود.
  • ساختمان مهد کودک برای زیرزمین و طبقه بالا دارای پلکان بود. ابتدا و انتهای پله ها ایمن شده بود و عرض و ارتفاع مناسب داشت.
  • کلیه دربها و پنجره ها از نظر ایمنی طوری طراحی شده بود که کودکان به راحتی نمی توانستند آنها را باز کنند. نوک سر پنجره ها بالای سر کودکان نبود.
  • پنجره ها مجهز به تور سیمی می باشند.
  • دربها و پنجره ها دارای حفاظ مناسب بودند.
  • دستشویی و توالت مناسب کودکان پیش دبستانی نبود. دستشویی بلند و دو تا از توالتها فرنگی بود.
  • کف فضای داخل مرکز (اطاقها و راهروها) با موکت پوشانده شده بود.
  • زمین حیاط بازی با موزائیک و محوطه اسباب بازی با شن پوشانده شده بود.

2- وضعیت بهداشت، ایمنی و تغذیه در مهد کودک:

  • فضای اطاقها، صندلیها، وسایل کمک آموزشی، اسباب بازیها از نظافت لازم برخوردارند. در قسمت شیرخوار محل تعویض لباس داشتند.
  • در هر اطاق سطل زباله دردار وجود داشت.
  • ملحفه تشک، پتو و بالش مناسب وجود داشت.
  • صابون در تمام سرویسهای بهداشتی کودکان، دستمال کاغذی (لور) در محلی مناسب برای استفاده کودکان قرار داشت.
  • در مهد کودک طبخ غذا نداشتند.
  • صورت میان وعده های بچه ها به صورت برنامه فتوکپی شده به مادرها داده شده بود و نمونه ای از آن روی دیوار نصب شده بود «نمونه ای از آن ضمیمه می باشد.»
  • کودکان موظف به شستن دستهای خود قبل از صرف میان وعده بودند.
  • تغذیه کودکان از خانه آورده می شد و در مهد فقط مصرف می کردند.
  • کودکان برای خوردن میان وعده مستقلا عمل می کردند و دو نفری به مربی نیازمند بودند.
  • برای صرف غذا مکان مخصوصی در مهد کودک در نظر گرفته شده بود.

فهرست مطالب
۱- وضع فیزیکی مهد کودک
۲- وضعیت بهداشت، ایمنی و تغذیه در مهد کودک
۳- وسایل، تجهیزات و اسباب بازیهای مهد کودک
۴- نحوه اجرای برنامه های آموزشی مهدکودک توسط مربیان:
۵- رفتار مربیان و مسئول مهد با یکدیگر با والدین و به ویژه با کودکان
۶- کودکان
۷- چگونگی پرونده های آموزشی و پزشکی کودکان مهد کودک
۸- فرمهای ارزشیابی کودک، والدین و سایر فرمهای موجود در مهدکودک
واحد کار خانواده
هدف های کلی
هدفهای رفتاری
مقدمه
مشاهده
بحث و گفتگو
نکات اجتماعی
نکات بهداشت روانی
نکات ایمنی
زبان آموزی
مفاهیم علوم
مفاهیم ریاضی
چیستان
بازی
کاردستی، نقاشی
شعر

مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
در قالب فایل word و قابل ویرایش

تعداد صفحات: 18

فرمت فایل: doc