مقدمه:
نظام آموزش و پرورش ایران همواره متاثر از ساختار نظام متمرکز بود ه است. نظامی که د ارای بازیگران بیشماری است که د ر وجوه گوناگون سیاسی، اقتصاد ی و فرهنگی د ر عرصه محیط یکپارچه سیاره زمین به نقش آفرینی پرد اخته و با یکد یگر د ر تعامل د ائمی به سر می برند و عوامل مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصاد ی را تحت تاثیر قرار می د هند . د ر بسیاری از کشورها، د ولتمرد ان د رصد د ارتقای سطح آموزش و پرورش هستند . یافته های مطالعاتی مختلف که د رباره سیاست ها، برنامه ها و طرح های آموزش و پرورش انجام شد ه، نشان می د هد برای ایجاد هر تحول و یا اصلاحی، باید تمامی سیاست های مورد نظر د ر سطح کلان و ملی اتخاذ شود تا بتواند نوعی انسجام هویتی به وجود آورد . د ر واقع پد ید ه هویت تنها د ر صورتی به سطح آگاهی می رسد که د ر بطن خود هد فی آرمانی را پرورش د هد و موجب یکپارچگی جامعه شود .د ر غیر این صورت باید د ر انتظار بروز بحران هویتی و به چالش کشید ه شد ن امنیت ملی بود . د ر اد امه چنین روند برخی از قواعد می توانند توسعه علمی و اقتصاد ی جامعه را با بحران مواجه کنند که ناشی از عوامل برون زا و د رون زاست. به عنوان مثال برخی از کشورهای توسعه یافته با انحصاری کرد ن برخی علوم و فنون نظامی، اقتصاد ی سعی د ر وابسته کرد ن کشورهای د ر حال توسعه کرد ه اند .
بنابراین نظام آموزش و پرورش باید طوری تنظیم شود که نسل های آیند ه با انگیزه صحیح و بر اساس استعد اد و علاقه بتوانند متغیرهای هویتی و فرهنگی را د رک کرد ه و گام های موفقیت را به خوبی برد ارند . چنین پیروزی باید همراه با حرکت و تلاش برنامه ریزان و سیاستمد ارانی باشد که بتوانند با حفظ منافع ملی- که جزئی از مفهوم امنیت ملی است- و د ر نظر گرفتن مسائل نظام بین المللی، تمد نی را بسازند که اتکای آن به زمین، سرمایه یا مواد خام صرف نباشد بلکه مبتنی بر پرورش روحیه ملی و هویتی توام با نیروی خلاق بشری و ابتکار باشد . اگر چنین روند ی بر سیاست کلی نظام سیاسی کشور حاکم شود ، جغرافیای سیاسی ایران می تواند د ر منطقه استراتژیک خاورمیانه نماد ی از یک کشور توسعه یافته به حساب آید . د ر غیر این صورت با اد امه روند کنونی که مبتنی بر سیستم بسته و متمرکز د ولتی است، نه تنها هویت و منافع ملی نمی تواند منجر به ایجاد توسعه و پروسه نظام آموزش و پرورش شود بلکه امنیت ملی نیز با بحران و چالش رو به رو می شود . با توجه به همین موضوع و ضرورت برای امنیت ملی د ر سطح نرم افزاری (هویت ملی، منافع ملی و…) و قابلیت نظام آموزش و پرورشی د ر این راستا سعی بر آن است که با تکیه بر منابع و اطلاعات موجود بر اساس «د ید گاه ساختاری» نسبت به موضوع تحقیق، بررسی و کنکاش به عمل آید .
فهرست :
مقدمه
تحلیلی بر نقش آموزش و پرورش در شکل گیری و ثبیت هویت و امنیت ملی
نظام آموزش پرورش و رویکرد اخلاقی به امنیت ملی
تفسیر فراملی از امنیت و جایگاه آن در نظام آموزش پرورش ایران
پیشنهاد ها
نتیجه گیری
منابع