مقاله در مورد اختلالات یادگیری

این تحقیق در مورد اختلالات یادگیری می باشد و به تعریف یادگیری و بررسی دقیق اختلالات یادگیری در افراد می پردازد و در پایان راهکارهای رفع این اختلال را بیان می نماید.

مقدمه

مدتها طولانی دانش آموزانی را که در یادگیری یک یا چند درس مشکلات جدی داشتند با اصطلاحات معلول ادراکی ، آسیب دیده مغزی و آسیب دیده عصبی معرفی می کردند . با توجه به یافته های جدید در مورد یادگیری ، در سال ۱۹۶۳ جمعی از متخصصین اصطلاح ، ناتوانیهای یادگیری را جایگزین اصطلاحات قبل کردند از آنجا که واژه ناتوانی اصطلاحات دیگری مثل ناتوانی جسمی یا ناتوانی ذهنی را تداعی می کند ، یعنی ناتوانیهای که تبدیل به توانایی کامل نمی شوند ، اصطلاحی مایوس کننده می نماید و به نظر می رسد اگر اصطلاح اختلالات در یادگیری و ( یا به نظر نگارندگان مشکلات یادگیری ) به کار گرفته شود، مناسب تر باشد.

به بسیاری از اینگونه دانش آموزان متاسفانه برچسب کودن ، کم ذهن ، عقب مانده و امثال آن زده می شود که هیچکدام صحیح نیستند و با قاطعیت می توان گفت که اگر این مشکلات به موقع و به جا تشخیص داده شوند قابل درمان است ؛ افرادی چون آلبرت انشتین نابغه ریاضی ، توماس ادیسون مخترع و مبتکر و نابغه آمریکایی – اگوست رودین مجسمه ساز بزرگ فرانسه ، لئوناردو داوینچی و بتهون همگی دچار اختلالات یادگیری بودند. بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوششان کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می کنند، مانند سایر کودکان بازی می کنند و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاریهای لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می کنند به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند. لیکن وقتی به مدرسه می روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار مشکلات جدی می شوند.

بیش از یک قرن است که متخصان علوم تربیتی و روانشناسی و گفتار درمانی در پی تشخیص و درمان مشکلات این قبیل کودکان بوده اند. بیش از شصت تعریف برای اختلالات یادگیری وجود دارد که معروفترین آنها عبارتست از: اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می شود و می تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن ، فکر کردن ، صحبت کردن ، خواندن ، نوشتن ، حجمی کردن یا انجام محاسبه های ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیتهای ادراکی ، آسیب دیدگیهای مغزی ، نقص جزئی در کار مغز ، ریس لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر می گیرد.

از سوی دیگر ، اصطلاح یاد شده آن عده را که اصولا بواسطه معلولیتهای دیداری ، شنیداری یا حرکتی همچنین عقب ماندگی ذهنی یا محرومیتهای محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی به مشکلات یادگیری دچار شده اند را شامل نمی شود. از سال ۱۳۷۳ از سوی وزارت آموزش و پرورش مراکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری ایجاد گشت و در آن اینگونه دانش آموزان در کنار تحصیل در مدارس عادی برای رفع مشکلات خاص یاد گیری از خدمات ویژه پاره وقت بهره مند می شوند.

تعاریف اختلالات یادگیری

از دهه ۱۹۶۰ میلادی، کودکان دارای اختلالات یادگیری توجه گسترده ای را در حوزه های روان شناسی و آموزش های تخصصی به خود جلب کرده اند. این پدیده به عنوان شاخه ای نوظهور در آموزش و پرورش ویژه، به سرعت رشد یافته و به تدریج به یک حوزه میان رشته ای تبدیل شده است که با ترکیب تخصص های متنوع به بررسی این مسئله می پردازد.

در تلاش های متعددی که جهت شناسایی کودکان دارای اختلالات یادگیری انجام شده، رویکردهای گوناگونی مطرح شده اند و هر دیدگاه، تعریفی منحصر به خود ارائه داده است. یکی از تعاریف مهم در این زمینه، در سال ۱۹۶۸ توسط کمیته ملی مشورتی ارائه شد. در این تعریف، ناتوانی های یادگیری به عنوان اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه مانند درک، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری بیان شده است. این ناتوانی ها ممکن است در مهارت هایی نظیر گوش دادن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، دیکته یا محاسبه ریاضی بروز یابند.

منشا این اختلالات، عواملی نظیر آسیب های مغزی، اختلالات جزئی عملکرد مغز، نارساخوانی، نقایص درک شناختی و مشکلات گفتاری ذکر شده اند. نکته قابل توجه این است که این نوع ناتوانی ها به طور مستقیم از مشکلات بینایی، شنوایی، ناتوانی حرکتی، کم توانی ذهنی، اختلالات روانی یا کمبودهای محیطی ناشی نمی شوند، بلکه ماهیتی متفاوت دارند و نیازمند ارزیابی تخصصی هستند.

فهرست مطالب

مقدمه
تعاریف اختلالات یادگیری
چه کسانی دارای اختلالات یادگیری هستند ؟
اختلال یادگیری
اختلال یادگیری چیست؟
انواع ناتوانی های یادگیری
انواع اختلالات خواندن
علل اختلال خواندن
مهمترین علل اختلال خواندن
نیاز به ارزشیابی مناسب
چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری هستند؟
الف) عوامل آموزشی
ب) عوامل محیطی
ج) عوامل روانی
د- عوامل فیزیولوژیکی
ه- عوامل ژنتیکی
ز- عوامل بیوشیمیایی
ژ- تاخیر رشد
چ- نقص جزیی در کار مغز
اختلالات یادگیری چگونه تشخیص داده می شود؟
مراحل ارزیابی و تشخیص در مراکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری
مراحل درمان مشکلات یادگیری درمان اختلال خواندن
راهبردهای آموزشی
فرایند درمان مربی
فعالیت های لازم در زمینه مشکلات تحولی
فعالیت های لازم در زمینه تحصیلی
نتیجه گیری

تعداد صفحات: 31

فرمت فایل: WORD