مقاله داده کاوی در بانکداری

مقدمه
امروزه با گسترش روزافزون اطلاعاتی که بشر با آن­ها سر و کار دارد، بهره ­گیری از روش­هایی هم­چون داده­ کاوی برای استخراج دانش و اطلاعات نهفته در داده ­ها امری غیر قابل اجتناب است. سازمان­ها با استفاده از داده­ کاوی می­توانندفرآیندهای تصمیم­ گیری را بهبود بخشند. داده ­کاوی سبب می­شود که سازمان­ها ازسطح داده به سطوح بالاتر دانش و الگوهای ناشناخته برسند.

در این میان بانک­ها اساساً از پایگاه­های داده متعدد و گسترده­ای برخوردار هستند که حاوی اطلاعات مربوط به مبادلات و جزئیات دیگر مربوط به مشتریانشان است. داده ­کاوی به نوبه­ی خود در راستای حل مسائل موجود در کسب و کار در صنعت بانکداری و مالی آن هم به واسطه ­ی یافتن الگوها، روابط علی و معلولی و روابط حاکم در قیمت­های بازار و اطلاعات کسب و کار مشتریان به کار می­رود.

فهرست مطالب
فصل 1 دانش نوین داده­کاوی
1-1 مقدمه 1
1-2 تاریخچه داده­ کاوی 2
1-3 چرا داده ­کاوی لازم است؟ 2
1-4 فرآیند کشف دانش و داده ­کاوی 3
1-5 معرفی برخی از روش­های داده­ کاوی 7
1-5-1 تحلیل انحراف 8
1-5-2 نمایه ­سازی 9
1-5-3 قوانین وابستگی 10
1-5-4 تحلیل توالی 13
1-5-5 خوشه ­بندی 14
1-5-6 دسته­ بندی 19
1-5-7 پیش ­بینی 21
فصل 2 کاربرد­های داده­ کاوی در صنعت بانکداری
2-1 مقدمه 23
2-2 داده ­کاوی در بازاریابی مدیریت ارتباط با مشتریان بانک 25
2-2-1 مدیریت ارتباط با مشتری و پروفایل ­سازی از آن­ها 27
2-2-2 مراقبت از مشتری 32
2-2-3 داده ­کاوی و تحلیل رویگردانی مشتریان 34
2-3 کاربرد داده­ کاوی در کشف تقلب و سوء استفاده­ های مالی 42
2-4 داده ­کاوی و پیش­ بینی عملکرد بانک 55
2-5 داده ­کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان بانک 60
2-6 کاربرد داده ­کاوی در ارزیابی عملکرد بانک 68
فصل 3 مثال­های عملی از کاربرد داده­ کاوی در صنعت بانکداری
3-1 کاربرد داده­ کاوی در بخش­بندی مشتریان 74
3-1-1 مقدمه 74
3-1-2 ارزش چرخه عمر مشتری، مفهوم تعاریف 76
3-1-3 استفاده از مدل­های خوشه ­بندی و CLV جهت بخش­بندی مشتریان بانک 77
3-1-4 ارائه سرویس مناسب به مشتریان بالقوه 81
3-2 رتبه­ بندی اعتبار متقاضیان دریافت وام با استفاده از تکنیک­های داده­ کاوی 84
3-3 رتبه ­بندی اعتبار با استفاده از نسبت­های مالی 88
3-4 بخش­بندی دارندگان کارت­های اعتباری با استفاده از داده ­کاوی 90
3-4-1 مقاله طراحی بخش­بندی رفتاری 91
3-4-2 آماده ­سازی داده ­های مورد نیاز برای ساخت مدل 92
3-4-3 انتخاب جمعیت بخش­بندی 93
3-4-4 شاخص­های کلیدی عملکرد درباره استفاده از کارت­های اعتباری 93
3-5 سه گام اصلی فرآیند تحلیل 97
3-6 گزارش، گام نهایی فرآیند داده ­کاوی 116
3-7 مزایا و معایب داده­ کاوی 116
3-8 نتیجه­ گیری 118
فهرست اشکال
شکل ­1-1 فرآیند کشف دانش 6
شکل 1-2 عملکردهای داده­ کاوی 8
شکل 1-3 تحلیل انحراف در یک پایگاه داده 9
شکل 1-4 نمونه­ای از توالی بازدید­های وب 14
شکل 1-5 نمونه­ای ساده از خوشه­ بندی مشتریان 16
شکل 1-6 خوشه­ بندی با استفاده از K-means 18
شکل 1-7 درخت تصمیم­گیری برای دسته­بندی مشتریان 21
شکل 1-8 رگرسیون خطی ساده 22
شکل 2-1 مدیریت ارتباط با مشتری و داده­ کاوی 29
شکل 2-2 دوره ­های زمانی مختلف در مساله رویگردانی مشتریان بانک 36
شکل 2-3 دسته­ بندی انواع تقلب 43
شکل 2-4 فراوانی مدل­های استفاده شده در کشف سوء استفاده­ های مالی 46
شکل2-5 رتبه­ بندی اعتبار در صنعت بانکداری 61
شکل 2-6 DMU در فرآیند تحلیل پوششی داده ­ها 71
شکل 2-7 شاخص­های خروجی مورد استفاده در تحلیل پوششی داده ­ها 72
شکل 3-1 مدل­سازی خوشه­ بندی مشتریان بانک­ها در Clementine 79
شکل 3-2 نتایج خوشه ­بندی مشتریان بر اساس روش SOM 79
شکل 3-3 توزیع شغلی مشتریان هر خوشه 79
شکل 3-4 استفاه از الگوریتم Aprioriدر نرم ­افزار Clementine 82
شکل 3-5 فرآیند مدل­سازی رتبه ­بندی اعتبار مشتریان بانکی در Clementine 86
شکل 3-6 مقایسه مدل­های رتبه­ بندی اعتبار با استفاده از منحنی Gain 86
شکل 3-7 قواعد رفتاری حاصل از مدل­ رتبه ­بندی اعتبار 87
شکل 3-8 فرآیند مدل­سازی Clementine 98
شکل 3-9 نمودار نمایه خوشه 1 108
شکل 3-10 نمودار نمایه خوشه 2 109
شکل 3-11 نمودار نمایه خوشه 3 110
شکل 3-12 نمودار نمایه خوشه 4 111
شکل 3-13 نمودار نمایه خوشه 5 112
شکل 3-14 نمودار نمایه خوشه 6 113
شکل3-15 نمودار نمایه خوشه 7 114
شکل 3-16 نمودار نمایه خوشه 8 115

فهرست جداول
جدول 1-1 لیستی از محصولات و خدمات قابل ارائه در بانک 11
جدول 1-2 نمونه داده­ های مورد نیاز در مدل­سازی مساله دسته­ بندی 20
جدول 2-1 پژوهش­های انجام شده در در زمینه کاربرد داده­ کاوی در تحلیل رویگردانی مشتریان 42
جدول 2-2 پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده­ کاوی در زمینه کشف تقلب 55
جدول 2-3 پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده­ کاوی در ارزیابی عملکرد بانک 60
جدول 2-4 پژوهش­های انجام شده در زمینه کاربرد داده ­کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان 68
جدول 3-1 پروفایل­های حاصل با استفاده از خوشه ­بندی 80
جدول 3-2 نمونه ­ای از قوانین وابستگی تولید شده در یک خوشه 83
جدول 3-3 متغیرهای مورد استفاده در رتبه­ بندی اعتبار 85
جدول 3-4 بخش­بندی کارت­­های اعتباری، خلاصه روش اجرا 94
جدول 3-5 فیلدهای استفاده شده برای بخش­بندی دارندگان کارت­های اعتباری 97
جدول 3-6 تصمیم ­گیری برای تعداد اجزای استخراجی با آزمودن جدول”واریانس” در PCA 99
جدول 3-7 فهم و طبقه­ بندی اجزا با استفاده از ماتریس محوری اجزاء 100
جدول 3-8 تفسیر قوانین استخراج شده اجزاء 101
جدول 3-9 مراکز خوشه­ ها 102
جدول 3-10 میانگین درصد خریدها بر مبنای نوع کالا در خوشه­ ها 103
جدول 3-11 میانگین تعداد خرید بر مبنای نوع کالا در خوشه ­ها 104
جدول 3-12 نمایه­ سازی خوشه­­ ها بر مبنای شاخص­های عملکرد 106
جدول 3-13 نمایه­ سازی خوشه­ ها بر مبنای مشخصه ­های جمعیت شناختی 107

تعداد صفحات: 138

فرمت فایل: WORD