مقاله اصول پایه ای تعلیم و تربیت کودکان در آموزش نوین

اصل فعالیت :
مهم ترین و اساسی ترین نکته در فرآیند آموزش تاکید بر فعالیت مستمر است. دانش آموز باید در تمامی مراحل یادگیری نقش فعالی ایفا کند و هرگز نباید به حالتی منفعل یا گوشه گیر دچار شود. او باید در همه زمینه ها به صورت پویا مشارکت داشته باشد تا میزان یادگیری اش افزایش یابد. به همین دلیل، اصل فعالیت به حفظ انرژی و شادابی دانش آموز در جریان یادگیری توجه ویژه ای دارد.

اصل کمال :
هدف ما این است که دانش آموز را از وضعیت فعلی اش به مرحله ی کمال و رشد کامل برسانیم. اصل کمال بیشتر بر آینده ی کودک متمرکز است و روند حرکت از نواقص به سوی بهبود و پیشرفت را نشان می دهد. در این مسیر، وضعیت کنونی کودک کمتر مورد توجه قرار می گیرد و برای دستیابی به کمال، لازم است کودک با دشواری ها و چالش ها روبرو شود و آن ها را پشت سر بگذارد.

اصل آزادی :
به خصوص در دوره های پیش دبستانی و دبستان، ضروری است که دانش آموز در برخی زمینه ها بتواند به فعالیت های آزاد بپردازد. نباید همیشه فقط فعالیت های هدایت شده انجام دهد، بلکه لازم است فرصتی برای تجربه ی فعالیت های مستقل داشته باشد تا از این طریق با بهره گیری از آزادی، به رشد و کمال دست پیدا کند.

اصل سندیت :
اصل سندیت، در مقابل اصل آزادی قرار گرفته و نشان می دهد که دانش آموز باید در مراحل مختلف تحصیل، طبق برنامه درسی مشخص و از پیش تعیین شده آموزش ببیند. مفهوم سندیت به معنای وجود یک ساختار منظم و نظام مند در فرآیند تعلیم و تربیت است. نمونه هایی از این اصل شامل برنامه درسی استاندارد، نقش تعیین شده معلم و محتوای علمی معتبر می باشد.

اصل تناسب وضع و عمل :
طبق این اصل، فعالیت های مربیان باید هماهنگ با سطح رشد فکری، عاطفی، ذهنی و اجتماعی فراگیران و همچنین متناسب با نیازهای آنها تنظیم شود.

استنبرگ، یکی از مربیان برجسته آلمانی، بیان کرده است که فعالیت های مربیان باید هماهنگ با وضعیت فکری، عاطفی و اجتماعی دانش آموز، سطح رشد ذهنی و تجربیات قبلی او باشد و در نهایت نیازها و علاقه مندی های دانش آموز پایه و محور عملکرد مربی قرار گیرد.

اصل تفرد :
در فرآیند آموزش لازم است که به تفاوت های فردی و شرایط خاص هر دانش آموز توجه ویژه شود و نباید همه فراگیران را با یک معیار واحد ارزیابی کرد. هر فرد باید بر اساس وضعیت کنونی خود، به سوی پیشرفت و رشد تشویق گردد. در تعلیم و تربیت، هر دانش آموز باید به عنوان یک فرد یکتا و متفاوت در نظر گرفته شود و به همین دلیل تمرکز بر آموزش فردی و احترام به تفاوت های شخصی اهمیت فراوان دارد.

تعداد صفحات: 7

فرمت فایل: WORD