چکیده:
هدف این پژوهش بهبود وضعیت یادگیری درس ادبیات دانش آموزان سوم راهنمایی به روش تلفیق تکنیک های خلاقیت با روش های تدریس است. روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل ۲۱ دانش آموز سال سوم راهنمایی است.
. در این اقدام پژوهی تکنیک های خلاقیت (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی, تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی), را با روش های تدریس (از جمله روش تدریس مباحثه و مناظره, روش تدریس فراگیری مشترک, روش تدریس تشکیل تیم های کلاسی و تدریس از طریق پرسش موثر), تلفیق کرده و نهایتاً منجر به یادگیری اثر بخش درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شد. بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمره های بالا, توسط دانش آموزا ن علاقه آن ها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آن ها شد. همچنین مشارکت در فعالیت های گروهی و تعامل با گروه نیز در آن ها تقویت یافت.
فهرست مطالب
چکیده : ۱
مقدمه ۲
بررسی وضع موجود: ۳
بیان مسئله ۴
جمع آوری اطلاعات (شواهد ۱) ۵
پیشینه تحقیق: ۶
تدریس : ۶
مفهوم خلاقیت : ۶
فرایند خلاقیت : ۷
آموزش پرورش و خلاقیت ۸
منظور از افت تحصیلی چیست؟ ۹
عوامل موثر بر افت تحصیلی: ۱۲
تجزیه و تحلیل اطلاعات شواهد ۱: ۱۸
تقاضاها: ۱۸
انتخاب راه حل های جدید موقتی ۲۰
اجرای روش پیشنهادی و نظارت برآن : ۲۱
برخوردهای عملی با شیوه های رفتاری دانش آموزان: ۲۱
شیوه برخورد با دانش آموزانی که به درس گوش نمی دادند : ۲۱
شیوه برخورد با دانش آموزانی که با هم صحبت می کردند و مزاحم دیگران میشدند : ۲۲
مشخص کردن قواعد حاکم برکلاس : ۲۳
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۲) ۲۳
نتیجه گیری : ۲۵
منابع : ۲۷